Relacja z działań w klasie innowacyjnej z zakresu języka polskiego (klasa dziennikarsko-kulturoznawcza) w I semetrze 2011/2012.

autor: I. Makałowska, data dodania: 16.05.2012

ZAJĘCIA I SPOTKANIA INTEGRACYJNE

in_dz001
DZIEŃ CHŁOPCA Z KONKURENCJAMI

in_dz002
WYJŚCIE NA LODOWISKO

in_dz003
WIGILIA Z UDZIAŁEM RODZIN I PROGRAMEM ARTYSTYCZNYM


DZIAŁANIA I WYJAZDY INNOWACYJNE

Warsztaty Teatralne w Pracowni Sztuka Puka w Poznaniu - dwa dni.

Klasa innowacyjna (dziennikarsko-kulturoznawcza) 9 października odbyła pierwsze zajęcia z cyklu Warsztaty Teatralne "Opowiadacze świata" prowadzone przez Pracownie Sztuka Puka z Poznania. Projekt był finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Młodzież klasy IIB najpierw wsłuchała indiańskiej opowieści, a następnie inspirowana jej treścią wykonywała szereg ćwiczeń teatralnych. Metody zastosowane przez instruktorów pozwoliły młodzieży na twórcze i swobodne wyrażanie siebie. 19 października uczniowie klasy dziennikarsko-kulturoznawczej uczestniczyli w kolejnych zajęciach teatralnych z cyklu "Opowiadacze świata". Młodzież po raz drugi w Pracowni Sztuka Puka w Poznaniu wysłuchała ciekawej opowieści – tym razem o afrykańskim plemieniu, następnie pod okiem prowadzącej przygotowywała różne scenki. Historia ta bowiem stała się inspiracją dla młodych do stworzenia fragmentów scenariusza i przygotowania etiud.

in_dz005

Warsztaty Teatralne w Gimnazjum nr 1 – Pracownia Sztuka Puka u nas.

W piątek 21 października gościliśmy Instruktorów pracowni w naszej szkole, gdzie podczas zajęć innowacyjnych młodzież wzięła udział w ostatnich z tego cyklu warsztatach. Po wysłuchaniu kolejnej opowieści (australijskiej) wykorzystując umiejętności z poprzednich zajęć przygotowała wiele ciekawych prezentacji. Podczas warsztatów uczniowie poznali sporo technik aktorskich związanych z ruchem, gestem i słowem. Cieszymy się, że klasa mogła wziąć udział w tym projekcie. Jesteśmy pewni, że te zajęcia zaowocują wspaniałymi pomysłami i jeszcze większym apetytem na teatr.

in_dz006

Spotkanie z poetką Niną Szmyt.

W ramach obchodów XXXIV Międzynarodowego Listopada Poetyckiego w piątek 4 listopada gościła u nas znana śremska poetka Nina Szmyt. Pani Szmyt czytała swe wiersze i to również te najnowsze, jeszcze niepublikowane. Dzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat trudu tworzenia poezji. Opowiadała o tomikach poetyckich. Podkreśliła, że niezwykle ważne są okoliczności powstania utworów. Uczniowie tej klasy z wielkim zainteresowaniem słuchali opowieści poetki – jedna z uczennic klasy innowacyjnej przeprowadziła z gościem wywiad, który został wyemitowany w TV Relax w szkolnym programie: Gimnazjalna Jedynka.

in_dz007

Lekcja filmowa w Kinie Apollo w Poznaniu: plan, perspektywa, barwa, światło oraz projekcja krótkometrażowych filmów animowanych w tym dzieł Bagińskiego.

Młodzi adepci dziennikarstwa z klasy innowacyjnej II B 8 listopada wzięli udział w wyprawie edukacyjnej, której cel stanowiła lekcja w Kinie Apollo na temat "Języka filmu". Ważnym punktem wycieczki była lekcja multimedialna poprowadzona przez aktora, który przedstawił młodzieży najważniejsze zagadnienia związane z filmowym językiem (kadr, plany, kompozycja obrazu, światło, barwa, itp.). Po każdym omówionym zagadnieniu prowadzący zadawał młodej publiczności zadania sprawdzające to, co zapamiętała, lekcja była bardzo ciekawa, toteż młodzież bezbłędnie rozpoznawała poszczególne elementy języka filmu. Po części teoretycznej nadszedł czas na projekcję kilku krótkometrażowych filmów animowanych, które zdobyły wiele nagród w Polsce i na świecie. Wśród wyświetlonych animacji – były m.in. filmy Tomasza Bagińskiego: "Katedra", "Animowana historia Polski" czy "Kinematograf".

in_dz008

Wizyta w Radiu Emaus – zwiedzanie radia, obserwowanie audycji na żywo oraz próba mikrofonu.

8 listopada klasa dziennikarsko-kulturoznawcza udała się również do Radia Emaus, gdzie pani Elżbieta Szcześniak oprowadziła młodzież po poszczególnych pomieszczeniach redakcji, opowiedziała o historii radia oraz o tym – na czym polega praca w rozgłośni. Ponadto uczniowie mogli spróbować swoich sił – poprzez nagranie głosu – było to zadanie wymagające dużej koncentracji – gdyż przygotowane teksty nie należały do najłatwiejszych. Jak wyjaśniła pani Elżbieta – były to typowe teksty, na których dziennikarze ćwiczą dykcję. Uczestnicy wyprawy mieli też okazję obserwować pracę dziennikarzy podczas audycji na żywo. Lekcja w kinie i radiu na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci, jako czas bogaty w nowe doświadczenia i ciekawą wiedzę.

in_dz009

Nasze projekty w I semestrze

  • Przygotowanie scenariusza oraz nagranie "Dobrych" Wiadomości w związku z Dniem Dobrej Wiadomości obchodzonym 8 września.
  • Nagranie scenek w planie amerykańskim.
  • Sekwencje filmowe – zabawa kadrowaniem.
  • W przygotowaniu projekt: "Lektury w kadrze".

Podsumowanie

Podczas dodatkowych dwóch godzin tygodniowo z języka polskiego w I semestrze szczególna uwaga skupiona została na zagadnieniach dotyczących filmu, rozwoju kinematografii, języka filmowego, kadrowania oraz operowania kamerą. Młodzież wykonywała szereg zadań indywidualnych i grupowych, które miały na celu w praktyce doświadczyć pracy nad filmem. Uwieńczeniem cyklu tych zajęć – jest praca nad realizacją filmów – których fabułę mają stanowić szkolne lektury. Ponadto kontynuowane były tematy związane z dziennikarstwem i mediami.

Prezentacja